mens du bor her
Her kan du læse mere om, hvad der er godt at vide, mens du bor i en af ABF1941’s boliger.
Her kan du læse mere om, hvad der er godt at vide, mens du bor i en af ABF1941’s boliger.
Er du beboer, kan du logge på Boligfy - så er du altid opdateret om din bolig
Det er beboere i afdelingen, der sidder i afdelingens bestyrelse, og bestyrelsen vælges på afdelingsmødet af beboerne. Alle beboere i en afdeling kan stille op til afdelingens bestyrelse. Medlemmer vælges for en to-årig periode. Træder et medlem ud af bestyrelsen midt i en valgperiode, skal det meddeles til administrationen og føres til referat på førstkommende bestyrelsesmøde. Er der valgt en suppleant, der så indtræder som medlem, fortsætter bestyrelsen sådan (føres også til referat). Ved underbemanding eller lige antal skal der vælges en ny bestyrelse. Afdelingsbestyrelsesmedlemmer får ikke løn, men arbejder frivilligt for at varetage beboernes interesser.
Afdelingsbestyrelsen er bindeleddet mellem afdelingen og ABF1941. En af afdelingsbestyrelsens fornemste opgaver er at støtte beboerne i deres afdeling i at igangsætte og bibeholde aktiviteter, arrangementer og lignende. Det er dog ikke meningen, at afdelingsbestyrelsen skal udføre alt arbejdet selv, alle beboere er velkomne til at tage del i at føre aktiviteter m.v. ud i livet.
Afdelingsbestyrelsen behandler ikke klager og skal IKKE fungere som mæglere mellem beboere, eller afdelingens ”politi”. Alle klager skal rettes til administrationen.
Du kan se, hvem der er i din afdelingsbestyrelse ved at logge på Boligfy >
Hvis afdelingen ikke vælger formanden for afdelingsbestyrelsen direkte på afdelingsmødet, skal afdelingsbestyrelsen vælge formand på deres første møde.
Afdelingsbestyrelsen bestemmer selv, hvor mange møder de vil holde og hvornår. Afdelingsbestyrelsen kan fastsætte en forretningsorden for eget arbejde.
Afdelingsbestyrelsen skal offentliggøre dagsordenen til mødet for afdelingens beboere via Bolify samtidig med, at der indkaldes til møde. Referat af møderne offentliggøres samme sted senest fire uger efter mødets afholdelse.
Afdelingsmødet er afdelingens øverste myndighed. Det er her alle beslutninger om husorden, vedligeholdelseskatalog og råderetskatalog tages. Det er også på afdelingsmødet, beboerne tager stilling til afdelingens budget for det kommende år.
Til afdelingsmødet er der en fast dagsorden, man skal igennem, den står i ABF1941’s vedtægter. Det er også på afdelingsmødet, at man vælger afdelingsbestyrelsen.
Alle beboere kan stille forslag til afdelingsmødet.
Ved alle afstemninger til afdelingsmødet har hver husstand to stemmer.
Der kan indkaldes til ekstraordinært afdelingsmøde, hvis der er brug for at tage stilling til et emne, inden det ordinære afdelingsmøde.
I Ringsted Kommune skal affaldet sorteres i boligen. Der er flere faktioner. Du kan læse om, hvordan du skal sortere dit affald her: Ringsted Kommune – alt om affaldsordningen i Ringsted Kommune
I nogle afdelinger er der fælles storskraldsordning, andre steder kan du tilmelde dig kommunens storskraldsafhentning via linket ovenfor. Ellers skal du selv sørge for at aflevere storskrald på genbrugspladsen.
I etagebyggerierne er der fælles affaldsøer med containere og skabe til farligt affald.
Hvis du har spørgsmål til affaldssortering, skal du kontakte din ejendomsfunktionær.
For alt affald – også storskrald – gælder, at man opbevarer affaldet i egen bolig, indtil det kan afleveres/afhentes. Det er ikke tilladt at sætte affald ud på opgangen, eller at sætte storskrald o.lign. på affaldspladserne.
Beboerdemokratiet er hele den almene boligsektors livsnerve. Her kan du som beboer få indflydelse på og sætte dit aftryk på både din boligafdeling og på hele boligorganisationen.
Som beboer eller tidligere lejer har du mulighed for at indbringe en sag for Beboerklagenævnet, hvis du ikke er enig i ABF1941’s afgørelse. Det er ikke alt, man kan indbringe for beboerklagenævnet, men blandt andet sager om:
Du kan læse mere om beboerklagenævnet på Ringsted Kommunes hjemmeside.
Som lejer har du ret til at bytte bolig med en anden lejer under visse forudsætninger.
Der kan byttes bolig med en anden lejer i:
Der kan ikke byttes bolig med:
Boligforeningen kan modsætte sig bytning, hvis:
Ved bytning af almene ungdomsboliger og almene ældreboliger, er det kun muligt at bytte med en lejer, der ikke opfylder betingelserne for at komme i betragtning til den pågældende boligtype, såfremt kommunen har givet skriftligt samtykke hertil.
Boligbytte gennemføres som en normal fraflytning. Det vil sige, at begge boliger får foretaget fraflytningssyn, istandsættelse og afregning af flytteopgørelse. Der indgås nye lejekontrakter og betales nyt beboerindskud for begge boliger.
Vi formidler ikke boliger til boligbytte.
Har du fundet en at bytte bolig med, skal både du og den anden part rette henvendelse til kontoret, så vi sammen kan få styr på alle detaljer.
Du kan læse mere om boligbytte i pjecen Boligbytte og fremleje fra BL – Danmarks Almene Boliger.
ABF1941 kommunikerer digitalt såfremt det er muligt. Vi kan sende via e-boks, så vi er sikre på, at det vi sender, kommer frem til den korrekte modtager på det rigtige tidspunkt. Det er derfor vigtigt, at vi har dit personnummer. Personnummeret bruges også til at logge på Boligfy, hvor alle informationer om dit lejemål og din afdeling er lige ved hånden.
Hvis du er fritaget for digital post, kan du selvfølgelig også blive det hos ABF1941, det kræver blot, at du dokumenterer, at du er fritaget.
Som lejer skal du selv betale for dit forbrug medmindre andet fremgår af din lejekontrakt.
El betales altid direkte til el-selskabet.
Varme betales enten aconto sammen med din husleje eller – f.eks. i vores husafdelinger – direkte til forsyningsvirksomheden.
Vand betales også enten aconto sammen med din husleje eller direkte til forsyningsvirksomheden.
Betaler du aconto til boligforeningen, modtager du hvert år et forbrugsregnskab med opgørelse over, hvor meget vand/varme du har brugt. De fleste steder er målerne fjernaflæst, så du ikke får besøg af en, der skal aflæse din måler. Forbrugsregnskabet er en beregning af, hvor meget vand/varme, du har brugt, og om du har brugt mere eller mindre, end du har indbetalt aconto. I forbrugsregnskabet kan du derfor se, om du skal betale eller måske have et beløb retur. Beløbet reguleres over din husleje. Hvis du skal efterbetale et stort beløb, kan det deles over tre måneder.
Ud fra om du skal betale eller have penge tilbage, bliver det beregnet om dit acontobeløb skal sættes op eller ned.
Det er vigtigt at have en indboforsikring. Den dækker, hvis man f.eks. skal genhuses, men også hvis dit indbo bliver stjålet eller ødelagt af f.eks. en vandskade.
Den forsikring, ABF1941 har tegnet på bygningen, dækker udelukkede skader på selve bygningen.
Som lejer har du mulighed for at fremleje din bolig. Du kan enten fremleje hele din bolig, eller du kan fremleje et eller flere rum.
Der er stor forskel på, om man fremlejer hele sin bolig, eller blot fremlejer en del af boligen.
Delvis fremleje
Du har ret til at fremleje en del af din bolig, hvis:
Fuldstændig fremleje
Du har ret til at fremleje hele din bolig, hvis:
Husk at du som lejer har ansvaret for, at huslejen bliver betalt rettidigt, at din fremlejetager overholder husordenen, og at din bolig ikke bliver misligholdt.
Du kan læse mere om fremleje i pjecen Boligbytte og fremleje fra BL – Danmarks Almene Boliger og du er altid velkommen til at kontakte kontoret med spørgsmål til din konkrete situation.
Andelsboligforeningen af 1941 er lidt anderledes end de fleste boligorganisationer, idet det er en andelsboligforening.
I en andelsboligforening ”forbruger” man ikke sit nummer, når man får en bolig, man kan beholde sit nummer altid. Og som andelsboligforening har man en generalforsamling, hvor alle, der bor eller har et ventelistenummer, kan deltage. Det er dog kun, hvis man bor i foreningen, at man kan stemme.
Generalforsamlingen er boligorganisationens øverste myndighed.
ABF1941 inviterer afdelingsbestyrelsen til at deltage i den årlige gårdvandring. Ved gårdvandringen planlægges kommende vedligeholdelse af afdelingen og eventuelle projekter, der skal ses nærmere på.
Gårdvandringen er en del af grundlaget for afdelingens vedligeholdelsesplan.
I en del af vores afdelinger er det tilladt at holde hund og/eller kat. Reglerne for hold af husdyr fremgår af afdelingens husorden, som du finder ved at logge ind i Boligfy. Ansøgning om husdyrhold skal afleveres til kontoret.
Huslejen skal betales månedsvis forud og forfalder til betaling den 1. Det er dit eget ansvar, at huslejen betales til tiden. Den nemmeste måde at sikre, at huslejen betales til tiden hver måned, er at melde betalingen til betalingsservice. Oplysningerne til brug for tilmelding til betalingsservice står på betalingskortene.
Betales huslejen ikke til tiden, vil du modtage et påkravsbrev, det koster et gebyr, når påkravsbrevet sendes. Du vil blive opkrævet gebyret via din husleje for efterfølgende måned.
Hvis du stadig ikke har betalt din husleje, når den frist, der er angivet i påkravsbrevet, udløber, vil sagen bliver overdraget til vores advokat med henblik på inddrivelse og eventuel udsættelse af lejemålet. Det betyder, at der løber yderligere omkostninger på.
Husordenen vedtages af afdelingsmødet og kan ændres af afdelingsmødet. Det er altså beboernes husorden. Det er vigtigt at orientere sig om husordenen og overholde reglerne i den, så man står sig godt med sine naboer.
Du kan finde husordenen i Boligfy >
Det er godt for både beboere og bygninger, at der er et sundt indeklima i boligerne. For at få et sundt indeklima skal du begrænse støv og undgå for høj luftfugtighed. Det gør du blandt andet ved at:
1. Støvsuge regelmæssigt
2. Lave gennemtræk flere gange om dagen
3. Holde en stabil varme
Hvorfor?
Så lidt støv som muligt, lav luftfugtighed og stabil varme er det, der skal til for at gøre det svært for både støvmider og skimmelsvampe at slå sig ned og formere sig indenfor.
Det giver god mening at minimere risikoen for både støvmider og skimmelsvamp.
Støvsug regelmæssigt
Støvmider og skimmelsporer stortrives i støv. Skimmelsporer findes i naturen, så der vil altid kunne findes lidt skimmelsporer i en bolig. Ved regelmæssig støvsugning minimerer du forekomsten.
Gennemtræk
Den bedste måde at sikre minimal luftfugtighed i din bolig er gennemtræk. Det, gennemtrækket gør, er at sætte fart i en regulær udskiftning af luften i din bolig.
Generelt anbefales mellem 5-10 minutters gennemtræk flere gange dagligt, men når det blæser, kan få minutter et par gange om dagen være nok.
Kan du ikke holde to vinduer åbne på én gang, kan du tage emhætten i brug.
Undlad langvarig udluftning, når det er koldt. Det vil afkøle vægge og andre overflader og kræver mere energi at få temperaturen i rummet op igen.
Stabil varme
Temperaturforskellen mellem rummene i din bolig skal helst ikke være mere end 5 grader. Hvis er er for stor forskel på temperaturen i rummene, kan der dannes vanddamp, når den varme luft, der indeholder mere vanddamp end den kolde luft, møder kulden på vægge og flader. Generelt anbefales det, at der er en temperatur på mindst 19 grader i alle rum.
Du kan dog godt have en lavere temperatur f.eks. i soveværelset mens du sover, du skal blot hæve temperaturen igen, når du står op.
5 hurtige
Hvordan fjernes skimmelsporer
Hvis det er mindre områder, der er ramt, kan du rense skimmelsporer og -svamp af med Rodalon (10 % opløsning). Lad det sidde i mindst en halv time, før du vasker det af igen.
Er der skimmelsvamp på et større område, og du ikke selv kan løse problemet, skal du kontakte din ejendomsfunktionær.
Lejeren har ret til at udføre sædvanlige installationer i boligen som f.eks. vaskemaskine, opvaskemaskine, tørretumbler, køleskab m.v. Installationer skal være lovligt udført, dvs. installationerne skal være udført af autoriserede håndværkere.
Vaskemaskiner/opvaskemaskiner skal tilsluttes særskilt koldtvandshane og monteres med kontraventil (Aquastop). Udenfor vådrum skal maskinerne placeres på drypbakke.
Der må kun opsættes kondenserende tørretumblere. Tørretumblere og emhætter må under ingen omstændigheder tilsluttes afdelingens ventilationsanlæg.
Hårde hvidevarer m.v., der installeres efter installationsretten tilhører lejeren, hvilket betyder, at lejer skal dække alle udgifter til vedligeholdelse og reparation.
Lejeren har erstatningspligt, hvis der sker skader, som er forårsaget af el-installationer, vandinstallationen eller maskinen. Dette gælder både skader i egen bolig, skader i naboens bolig og skader i underboens bolig. Husk derfor at have en indboforsikring med ansvarsforsikring.
Alle installationer skal meldes til boligforeningen og godkendes skriftligt af ejendomsfunktionæren inden ibrugtagning.
Se afdelingens råderetskatalog for nærmere regler.
Som beboer hos ABF1941, må man forvente at have naboer, som bor meget tæt på. Beboersammensætning er meget blandet og består af mennesker i alle aldre og i mange forskellige familiesammensætninger, livsstile og døgnrytmer, og det kan medføre forskellige former for støj og uoverensstemmelser.
Det er naturligvis altid at foretrække, at du som beboer selv forsøger at løse de udfordringer, der kan opstå. Som regel løses de fleste uoverensstemmelser på fornuftig vis, ved at du stille og roligt selv kontakter din nabo og gør opmærksom på den gene, du oplever, det kan eksempelvis være støj. Ofte kan det være en lille ting eller adfærd, som nemt kan ændres, når din nabo er blevet opmærksom på, at adfærden generer.
Bliver uoverensstemmelsen til en egentlig konflikt, og hjælper gentagne, høflige henvendelser ikke, kan du sende en skriftlig klage til ABF1941. Vi sender herefter et brev til den beboer, der klages over. Af brevet fremgår, hvad der klages over, og beboeren får en henstilling om at overholde afdelingens gældende reglementer og god skik og orden.
Ønsker du at indgive en klage, skal den opfylde nedenstående krav for at blive behandlet:
Hvis problemet bliver ved, skal du klage igen. Det er meget vigtigt for at komme i mål med en klagesag, at naboerne bliver ved med at klage. Næste skridt efter en påmindelse, er at tage sagen videre i Beboerklagenævnet.
Beboerklagenævnet sender kopi af klagerne til sagens parter, og nogle gange bliver klager indkaldt til at fremlægge deres side af sagen for nævnet. Det vil sige, at i denne del af klagesagen bliver den, du klager over, informeret om, hvem der fremsætter klagen. Du kan derfor ikke indgive anonyme klager.
Du kan læse mere om vores klageprocedure her >
Hvis du foretager navneændring, er det vigtigt, at du henvender dig til ABF1941, da vi ikke får meddelelsen andre steder fra.
Når du modtager dokumentation for din navneændring, skal du sende kopi af dokumentation til ABF1941, så bliver dit navn ændret i vores system.
Som lejer har man ret til at foretage forskellige ændringer i sin bolig både ude og inde.
I råderetskataloget kan du finde afdelingens regler for råderet både ude og inde. Det er også her, du kan se, om din afdeling har vedtaget kollektivråderet til f.eks. køkken og bad.
I tilfælde af samlivsophør kan I selv bestemme, hvem af jer, der bliver boende i boligen. Hvis I ikke kan blive enige, afgøres det ved bevilling eller dom.
Vær dog opmærksomme på, at hvis det ikke er den, der står på lejekontrakten, der skal blive i boligen, skal følgende være opfyldt:
Hvis det er den, der allerede står på lejekontrakten, der skal blive boende, skal I ikke gøre noget. Men hvis det er den, der ikke står på lejekontrakten eller I begge står på lejekontrakten, skal I kontakte ABF1941. I skal udfylde en overdragelseserklæring, der skal underskrives af begge parter.
Hvis I har børn under 18 år sammen, kan den part, der ikke overtager boligen, få en fordel på ventelisten. I skal dokumentere både samlivsophør, og at der er fællesbørn. Fortrinnet svarer til at man står på intern venteliste og gælder et år fra samlivsophør.
Hvis du ser skadedyr, skal du kontakte din ejendomsfunktionær. Hvis der er tale om rotter, skal du også give Ringsted kommune besked. Det kan du gøre via kommunens hjemmeside her:
PRIOPTI – Ringsted Kommune: Rottebekæmpelse
ABF1941 bruger SMS-service. Hvis du vil
kan du gøre det her: Tilmeld sms-service
Driften foretager snerydning og glatførebekæmpelse på afdelingens fællesarealer. Det betyder, at du selv skal sørge for egne adgangsveje i rækkehusbebyggelser, og at du i husafdelinger selv har ansvaret for både adgangsveje og fortove.
Du kan se præcist, hvad der er vedtaget i din afdeling i afdelingens vedligeholdelsesreglement, som du kan finde i Boligfy.
Snerydningen udføres med fokus på afdelingens primære færdselsområder. Det vil sige stier, der forbinder boligerne/blokkene, stier til parkeringspladserne og ind- og udgange fra afdelingen til offentligt område.
Sne- og glatførebekæmpelse udføres i tidsrummet kl. 07-22.
For at bo i en ungdomsbolig er det et krav, at du enten er under uddannelse eller er visiteret til boligen af Ringsted Kommune. Vi udfører derfor studietjek to gange om året.
Når vi tjekker studieaktivitet, sender vi en studieaktivitetserklæring via mail, som du skal udfylde og få attesteret og underskrevet på din uddannelsesinstitution. Er du i lære, må din mester også underskrive. Den udfyldte og underskrevne erklæring returneres til kontoret som anvist på erklæringen.
Returnerer du ikke studieaktivitetserklæringen rettidigt, er du ikke berettiget til at blive i boligen, og lejemålet vil blive opsagt med 6 ugers varsel. Når du afsluttet din uddannelse, må du blive i boligen tre måneder efter du er færdig med uddannelsen.
Har du fået din ungdomsbolig tildelt gennem Ringsted Kommune, er det kommunen, der skal bekræfte, at du er berettiget til at bo i boligen, selvom du ikke er under uddannelse. Når du modtager besked om at det er tid til studietjek, skal du selv kontakte din kontaktperson og bede dem bekræfte overfor ABF1941.
I vedligeholdelsesreglementet er præciseret regler om, hvilken stand boligerne skal være i ved indflytning, og hvem der skal tage sig af, hvilken slags vedligeholdelse. Du kan finde vedligeholdelsesreglementet i Boligfy.