før du flytter ind

Her kan du læse mere om, hvad der er godt at vide, når du skal flytte ind i en af ABF1941’s boliger.

BL – Danmarks Almene Boliger har lavet brochuren Ind- og fraflytning hvis du vil læse mere om emnet.

Er du beboer, kan du logge på Boligfy - så er du altid opdateret om din bolig

Er du beboer, kan du logge på Boligfy - så er du altid opdateret om din bolig

Almene boligafdelinger er altid underlagt én af to vedligeholdelsesordninger; A-ordning eller B-ordning. Alle ABF1941’s afdelinger har A-ordning. Du kan læse om de ting, der specifik vedrører A-ordning i din afdeling i dit vedligeholdelsesreglement, som du får sammen med lejekontrakten. Her får du hovedtrækkene i A-ordningen.

Når du flytter ind i en afdeling med A-ordning, er boligen inden overtagelsesdagen istandsat med nymalede vægge og lofter – det kalder man normalistandsættelse. Gulvene er ordnet, hvis de trænger, og gulvenes stand noteres i indflytningsrapporten.

Mens du bor i boligen
Når du er flyttet ind, skal du selv sørge for den indvendige vedligeholdelse i boligen. Det vil sige, at du er ansvarlig for maling af lofter, tapetsering eller maling af vægge, træværk og radiatorer samt gulvbehandling. Alle udgifter til dette påhviler dig som lejer, og du er forpligtet til at vedligeholde boligen så ofte, at boligen ikke forringes udover af almindeligt slid og ælde. Har boligen have, skal du også holde haven. Du kan også have pligt til selv at rydde sne og glatførebekæmpe arealer i forbindelse med boligen – det kan du læse om i afdelingens vedligeholdelsesreglement.

Når du fraflytter boligen
Når du fraflytter, skal du betale husleje for to ugers istandsættelsesperiode. I denne periode udføres bl.a. normalistandsættelse af boligen, og udgiften til normalistandsættelse deles mellem dig og afdelingen. Normalistandsættelse betyder at der foretages nødvendig hvidtning, maling og tapetsering af vægge og lofter.

Fordeling af udgiften til normalistandsættelse afhænger af, hvor længe du bor i boligen. Afdelingen overtager hele udgiften i løbet af 8 år og 4 måneder. Det svarer til 1 % pr. måned i 100 måneder. Det vil sige, at har du boet i afdelingen i 5 år og 2 måneder, skal du selv betale 38 % af udgiften til normalistandsættelse og afdelingen betaler 62 %.

Når afdelingen har overtaget udgiften til normalistandsættelse helt efter 8 år og 4 måneder, kan du altså flytte ”gratis” – bort set fra udgifter til misligholdelse, som altid betales fuldt ud af dig som lejer.

Misligholdelse defineres som skader eller forringelser af det lejede, der er opstået som følge af fejlagtig brug, fejlagtig og/eller manglende vedligeholdelse eller uforsvarlig adfærd.

Her er nogle eksempler på misligholdelse:

  • Huller og ridser i døre
  • Klistermærker på inventar
  • Ødelagt inventar
  • Ridser i gulve og lakering, der er slidt af
  • Malerarbejde, der ikke er udført håndværksmæssigt korrekt
  • Manglende rengøring
  • Forhold, der ikke er i overensstemmelse med afdelingens
    • vedligeholdelsesreglement
    • råderetskatalog og/eller
    • husorden.

 

Man må gerne selv istandsætte boligen inden fraflytning, men det kan lyde lettere, end det er. Hvis boligen vurderes som nyistandsat ved fraflytningssynet, foretages der ikke normalistandsættelse. Istandsættelsesperioden på 14 dage hæfter du stadig for.

Du får en elektronisk fejl- og mangelliste, som du kan skrive i, hvis du i løbet af de første 14 dage opdager fejl og mangler, der ikke blev taget med ved indflytningssynet.

Når der er gået 14 dage efter din indflytning, låses dokumentet og ejendomsmesteren gennemgår listen for at se, om noget skal udbedres, eller det blot noteres. Hvis du har spørgsmål eller er utilfreds med noget i din bolig, skal du kontakte ejendomsmesteren.

Det er vigtigt at have en indboforsikring. Den dækker, hvis man f.eks. skal genhuses, men også hvis dit indbo bliver stjålet eller ødelagt af f.eks. en vandskade. Den forsikring, ABF1941 har tegnet på bygningen, dækker udelukkede skader på selve bygningen.

I forbindelse med indflytningen afholdes indflytningssyn. Indflytningsrapporten udfyldes af ejendomsmesteren, der noterer boligens stand og eventuelle fejl og mangler. Større fejl og mangler skal udbedres, mindre fejl og mangler udbedres ikke, men noteres, og lejer hæfter ikke for disse ved fraflytning.

Du modtager en kopi af indflytningsrapporten på mail. Det er vigtigt, at du gemmer denne kopi, da den dokumenterer boligens stand ved din indflytning, og du derfor skal have den med til fraflytningssynet.

Indskud
Når du flytter ind, skal du betale et beboerindskud.

Indskuddet er en del af afdelingens finansieringen og udgør 2 % af afdelingens byggesum. Indskuddet fordeles ud fra kvadratmeter.
Det er forklaringen på, at ældre boliger har et mindre indskud end nyere boliger, der har været dyrere at bygge.

Det betalte indskud står på en konto hos os i hele din bo-periode. Ved fraflytning indgår indskuddet i din endelige flytteopgørelse, og skyldige beløb for istandsættelsesarbejder, husleje og lignende modregnes i indskuddet.

Depositum
Når du flytter ind i en ungdomsbolig, skal du betale et depositum. Depositummet står også på en konto hos os i hele din boperiode og indgår i flytteafregningen.

Lån til indskud
Kommunen kan nogle gange hjælpe dig med indskuddet til din nye bolig, men de kan ikke hjælpe dig med depositum. Du kan finde mere information om lån til indskud her: Lån til beboerindskud

Når du har fået tildelt boligen, modtager du en blanket med samtykke til digital kommunikation. På denne blanket giver du samtidig ABF1941 lov til at tilmelde dig elforsyning. ABF1941 tilmelder altid til Andel. Hvis du vil have et andet el-selskab, kan du først tilmelde dig det, når du har overtaget lejligheden.

Husk at melde flytning på borger.dk: Flytning i Danmark

Sammen med din lejekontrakt modtager du et brev, hvor der står, hvem du skal kontakte for at lave en aftale om nøgleudlevering. Det er din ejendomsfunktionær, der udleverer nøglerne. Du skal medbringe kvittering for, at du har betalt indskud og husleje. Samtidig med nøgleudleveringen foretages indflytningssyn. Vær opmærksom på at aftale tid for nøgleudleveringen i god tid inden den dag, du skal flytte ind, da ejendomsfunktionæren kan have flere indflytninger samme dag.

Ejendomsfunktionæren vil også vise dig, hvor et eventuelt opbevaringsrum er, og orienterer om andre ting, der er brug for at vide om boligen og ejendommen.

Man må selvfølgelig godt lave en aftale med tidligere lejer om at overtage ting i lejligheden. Desværre må tingene ikke stå hverken i lejligheden eller i lejlighedens opbevaringsrum ved overtagelse af lejligheden. Dette skyldes, at ABF1941 har vedligeholdelsespligten på de ting, der er i lejligheden ved din indflytning.